maandag 4 oktober 2010

Leg dat nu eens uit – oplossing

Amaai dit puzzelke heeft nogal wat beroering veroorzaakt.
Vooral het deel met de mannekes.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Eerst het geval met de streepjes.
Dat was voor de meesten die gereageerd hebben nogal duidelijk.
image
Door MN te trekken zoals aangegeven, snij je van de streepjes van links naar rechts respectievelijk 0 twaalfden, 1 twaalfde, 2 twaalfden,….12 twaalfden af.
Verplaats je dan het afgesneden deel naar links, dan verleng je elk streepje met 1 twaalfde en het rechtse streepje verdwijnt: van 13 maak je er 12!

Er waren 8 juiste antwoorden en dat deed me veel plezier.
Heel moeilijk was dit wel niet en dat moet ook niet. De puzzelkes moeten een aangename weekend-bezigheid blijven.

Met de mannekes zitten we eigenlijk met precies dezelfde situatie.
Maar omdat de verschuiving in 2 stukken gebeurt, is het wat moeilijker te zien.
Ik probeer het duidelijk de maken door de ventjes te kleuren en te nummeren.
Ik heb ook de snijlijn getrokken en de “blokken” die verplaatst (en dus verwisseld) worden heb ik aangeduid met A en B.

image
En zo zie je dat er 13 “ontstaan” waar er eerst 12 waren.

Nog beter zie je het als ik de mannekes gewoon achter elkaar zet en ze op "dezelfde hoogte” plaats als waar ze oorspronkelijk stonden.
Als ik dan weer de snijlijn teken en het geheel naar rechts verplaats, zit in in precies dezelfde situatie als met de streepjes hierboven:

image
Ik hoop dat je evenveel plezier beleefd hebt aan het oplossen als ik aan het maken van die gekleurde tekeningetjes hierboven.
Dit heeft me een leuk avondje Photoshoppen opgeleverd !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten