woensdag 12 november 2008

Computertips 2

Gisteren gaf ik al aan dat je Google als een handig rekenmachientje kan gebruiken.
Vandaag geef ik een paar truukjes die bij gericht zoeken met Google van pas kunnen komen:
  1. wil je weten welk weer het waar ook ter wereld is en hoe de weersvoorspellingen eruit zien? Typ dan "weather:plaats". B.v. 'weather:Hoeselt" en Google zegt je dat het hier nu bewolkt is met opklaringen en dat klopt als ik zo buiten kijk. Het is zelfs echt zonnig...
  2. wil je de betekenis van een woord achterhalen, typ dan "define:woord". B.v. na een discussie eergisteravond bij de koorrepetitie over "profane liedjes" typte ik "define:profaan" en ik kreeg alle betekenissen van het woord profaan waardoor ik toch grotendeels gelijk kreeg (nè Guy!).
  3. wil je zoeken naar b.v teksten over een bepaald onderwerp en de resultaten beperken tot een bepaald bestandstype, typ dan "onderwerp filetype:bestandstype".
    B.v. "winterbanden filetype:pdf" levert je een reeks pdf-bestanden over dit winters onderwerp.
  4. wil je weten welke albums er bestaan van je favoriete zanger of musicus, typ dan "music:artiestennaam", b.v. "music:Sinatra" en de albums van old blue eyes rollen te voorschijn. Hou er rekening mee dat dit met Vlaamse artiesten niet veel resultaat oplevert...
  5. voor gericht zoeken naar films typ je "movie:filmtitel of acteur of...". Wil je b.v. veel te weten komen over Jack Nicholson, probeer dan "movie:Jack Nicholson".
  6. wil je de zoekresultaten beperken tot site van een bepaald domein dat typ je "zoekterm site:domein". Wil je weten wat Belgische sites te vertellen hebben over bloggen, typ dan b.v. "bloggen site:be".
Als je iets van het bovenstaande wil proberen, denk er dan aan dat je de aanhalingstekens natuurlijk niet moet intikken.
Ken je zelf ook nog Google- of andere truukjes: laat het me a.u.b. weten, zo blijven we van mekaar leren.
Maar misschien gebruik jij voor al je zoekwerk nog "nen ouwen Larousse" en kan Google voor uw part "de pot op"? Ook goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten