zaterdag 9 januari 2010

Kindle for PC

Ik mag wel zeggen dat ik veel boeken en tijdschriften lees.
Vooral veel Engelstalige boeken en tijdschriften.
Vroeger was ik daarvoor aangewezen op bestellingen via de Standaard Boekhandel b.v.
Voor rechtstreekse aankoop (én bestellingen) kon ik ook terecht in WHSmith (The English Bookshop) op de Adolphe Maxlaan te Brussel.
Intussen is WHSmith in Brussel overgenomen door Waterstone’s. Het blijft de grootste Engelse boekenwinkel in België.
En zo nu en dan ga ik er met Mia nog eens graag rondsnuisteren.

Our shop in Brussels
Maar het internet heeft mijn boekenaankoop helemaal veranderd.
Ik koop nu hoofdzakelijk online.
Voor Engelstalige boeken ben ik al jarenlang klant bij de Engelse vesting van de Amerikaanse internetboekhandel Amazon.
De leveringen verlopen probleemloos en snel. Als de boeken voorradig zijn: gemiddeld een 5-tal dagen tussen bestelling en levering.
Nederlandstalige boeken bestel ik online bij het Belgische Azur.
Dit gaat ook behoorlijk vlot, maar de levertijd is, raar maar waar, veel langer dan bij Amazon.
Een nadeel van online kopen en aan huis laten leveren is dat er portkosten moeten betaald worden. Maar de totaalkost ligt nog altijd een stuk lager dan een aankoop van eenzelfde boek via een bestelling bij de Standaard Boekhandel b.v.

En nu is er sedert enige tijd een nieuwe mogelijkheid bij Amazon: Kindle
Kindle is een e-boek-lezer waarin je, via 3G mobiel internet, boeken kan downloaden.
Het grote DX model is evenwel nog niet in Europa te verkrijgen (voor zover ik weet toch). Daarenboven is downloaden via het 3G-netwerk nog een dure grap.
Ik wacht dus nog even om er eentje te kopen. Maar het lijkt me wel interessant omdat het lezen van een e-boek via de Kindle een sterke gelijkenis vertoont met het vertrouwde lezen van een gedrukte versie.

Maar Amazon heeft sinds enkele maanden voor internetters nog een andere e-boekendienst opgezet: Kindle for PC.

image
Als je daarmee wil werken moet je een programmaatje downloaden en op je PC installeren én je registreren bij Amazon.
Via het programma krijg je dan in de online boekenwinkel van Amazon toegang tot het zeer uitgebreid (meer dan 360.000 titels) aanbod e-boeken.
Je kan die boeken met het programma downloaden, lezen, van bookmarks voor zien enz.
Betaling gebeurt online best via een kredietkaart (Visa, Mastercard,..).
Ik heb zo al een 12-tal e-boeken gekocht.
Voordeel: goedkoper en geen portkosten.
Nadeel: je moet de boeken op je PC-scherm lezen en dat is (voor mij toch) niet zo aangenaam. En je kan de teksten niet afdrukken. Maar daar zijn wel trucjes voor…

Misschien heb je ook wel zin gekregen in een Kindle-boekje?

2 opmerkingen:

  1. ook ik koop veel boeken online. Op Amazon.com, de laatste tijd in Engeland want ik heb eens invoerrechten aan mijn been gehad toen ik op Amazon-USA bestelde.(hetgeen niet toegelaten is mits de nodige vermeldingen o.a. de waarde vh boek moet zichtbaar zijn).
    Maar ik ga eerst en vooral kijken of er geen "used ones" te koop zijn, meestal voor een appel en een ei. En zo heb ik al veel boeken ontvangen die nog splinternieuw waren aan een zeer lage prijs.
    Voor Nederlandstalige boeken zit ik te dicht bij de FNAC-Gent om mij een paar kijk- en snuffeluurtjes af te nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Marc, "ne FNAC" hebben ze nog niet in Limburg...
    Iets wat je misschien al wist wat Amazon betreft: Amazon-Duitsland levert in België portvrij. Maar het aanbod engelstalige boeken is beperkt en... de prijzen liggen hoger dan bij Amazon-Engeland. Ik heb een paar keer in Duitsland besteld, maar ik doe dat nu niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen