zaterdag 11 september 2010

Over het nut van kakkerlakken


Ik herinner me nog zeer goed hoe we bij het leger, tijdens een keukenkarwei, niet alleen moesten afwassen en afdrogen.
Neen. Op elk “vrij moment”, dus als er eventjes geen potten en pannen te bespeuren waren, moesten we schrobben en dweilen en poetsen: de kasten, de tafels, de vloer, de faience-stenen-muren.
En als je dan een emmer water over de gietijzeren radiators zwiepte, zag je ze met tientallen op de grond denderen en wegspartelen: vieze, zwartbruine kakkerlakken.
Bah!
Maar je hebt hier in mijn blogje intussen al wel geleerd, dat je met uitgesproken negatieve gevoelens altijd moet oppassen.
”Elk nadeel heb z’n voordeel” zegt Johan Cruyff altijd.
Zouden er dan aan die vieze bruine beesten ook voordelen vastzitten? Jawel!

Wetenschappers van de Universiteit van Nottingham hebben ontdekt dat de hersenen van kakkerlakken en sprinkhanen vol bacteriedodende stoffen zitten!
Ze konden er zelfs negen soorten antibiotica uit extraheren.
En die cocktail lijkt prima te werken tegen bacteriën die door de klassieke bacteriëndoders niet meer klein te krijgen zijn. Tegen de gevreesde ziekenhuisbacterie MRSA en de darmbacterie Escherichia coli bijvoorbeeld.
De onderzoekers verklaren de aanwezigheid van de antibiotica door het milieu waarin kakkerlakken “hun dagen” doorbrengen: in een omgeving vol bacteriën, moeten die beestjes wel intern moleculen produceren die hen toelaten om te overleven.
Men is nu op weg om op basis van zo’n kakkerlakkenhersenextract, een nieuw en efficiënt antibioticum te ontwikkelen.

Ik zal mijn mening dus maar een beetje herzien als ik ooit nog zo’n vettig kevertje tegenkom. Geen voet erop!
Integendeel:
”O krinkelende, winkelende kakkerlakding,
met zwarte kapoteken(?) aan
wat zie ik toch geren uw koppeke flink,
vol antibiotica staart ge me aan”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten