donderdag 30 september 2010

Waar is de tijd?

Het berichtje van vandaag is niet geschikt voor te jeugdige lezers
Denk nu maar niet onmiddellijk dat ik hier allerlei “dingen” bloot ga geven.
Absoluut niet.
Ik wil het hebben over “iets” waarvoor je “de jaren van verstand” al ettelijke decennia moet bereikt hebben.
Jongere veulens hebben hebben geen herinnering aan wat ik jullie vandaag wil presenteren.

Beste oudere lezers dus.
Toen wij nog op de lagere-school-banken zaten, waren er nog geen digitale schoolborden.
Er was nog geen internet.
Er waren nog geen beamers.
Er waren nog geen overheadprojectoren.
Er was nog geen school-TV.
Er was wel schoolradio, maar die werd bijna nooit aangezet.
Maar er waren van die mysterieuze kaarten, opgerold in een hoek van het klaslokaal of opgehangen tegen de muur boven het bord.
In de aardrijkskundeles kwamen ze te voorschijn en met de aanwijsstok leerde de meester (want ik zat in de jongensschool) ons afdreunen: “de Schelde ontspringt in Frankrijk, in Zwalm neemt ze de Zwalm op, in Gent de Leie, in Dendermonde de Dender, in Temse de Durme, in…”
Zo leerden we de rivieren en bijrivieren van heel ons landje uit het hoofd: met aanwijsstok en kaart.
Gewijde geschiedenis was ook rijk aan platen.
Kaïn die Abel een kopje kleiner maakte en Mozes bij het brandend braambos.
Ik zie het nog allemaal vóór mij. Ik herinner me zelfs nog hoe ik er vol verwondering naar zat te staren.
En in de geschiedenisles toonde de meester ons hoe het er aan toe ging aan het hof van Karel de Grote bijvoorbeeld.

Aan het hof van Karel den Grooten

Of in een middeleeuws klooster:

In een middeleeuwsch Klooster (Laatste helft 15e eeuw)

Stuk voor stuk prachtige beelden.
Ik was dan ook de hemel te rijk toen ik onlangs op Wall Charts, history and European Identity terecht kwam.
Op die site kan je je hartje ophalen aan massa’s van die juweeltjes uit vorige
eeuw(en): geschiedenis, religie, ontdekkingsreizen,… voor elk wat wils.
Ga daar eens even kijken. Geniet er van en mijmer mee over onze jonge jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten