vrijdag 29 juli 2011

Kogeltjespuzzel

Toen we vorige week het Hunebedcentrum in Borger bezochten zag ik aan de kassa een mand vol magnetische kogeltjes.
Als een 66-jaar-oud kind was ik er dadelijk verliefd op.
Maar ik heb er geen gekocht.
Mia vindt dat ik al genoeg van die rommel in huis heb gehaald .

image

Spijtig, want je kan er allerlei leuke figureren mee maken, rekening houdend met de wetten van het magnetisme.
Deze ruimtefiguren bijvoorbeeld (als je er veel koopt…):


Dit bracht me op het idee voor het puzzeltje van vandaag.
Maar we gaan het eenvoudiger houden: alle bolletjes liggen in één vlak.
En het doet er eigenlijk niet toe of ze magnetisch zijn of niet. Ook met houten bolletjes kan je het puzzeltje spelen.


image

Met 10 bolletjes is hierboven een driehoek gemaakt.
Wat is het kleinste aantal bolletjes dat je moet verplaatsen om de driehoek met zijn top naar beneden te doen wijzen?

Misschien vinden jullie dit een té eenvoudig vakantiepuzzeltje.
Maar als je het antwoord kent, laat het me dan toch maar weten tegen zondagavond:
herve.tavernier2@pandora.be
Maandagavond om 21.30u keer ik hier het topje om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten