dinsdag 6 januari 2009

Waarom het harder vriest bij zonsopgang

Het vriest ferm deze morgen in Romershoven onder het afdak waar mijn thermometer staat:
7.30u. nog donker: -6,2°C
8.30u. de zon komt op: -7,4°C.
Waarom vriest het harder bij zonsopgang dan ervoor?

Een beetje fysica kan dit verklaren.
Bij helder windstil weer verliest de aarde na zonsondergang haar warmte vrijwel uitsluitend door warmtestraling.  Het aardoppervlak koelt meer en meer af en uiteraard is die afkoeling het grootst op het moment dat de zon weer kan beginnen met warmte in te stralen. Daarom is de temperatuur aan het aardoppervlak bij zonsopgang het laagst bij helder windstil vriesweer. Dit zal zelfs het geval zijn tot enige tijd na zonsopgang omdat de zon bij opkomst 's winters te laag boven de horizon staat om het warmteverlies van de aarde snel te compenseren.
Van zodra de zon hoog genoeg staat straalt ze meer warmte in dan de aarde uitstraalt en stijgt de temperatuur weer.
Ha, ha, ik voel mij nu een klein beetje Frank Deboosere!

3 opmerkingen:

  1. Warm in Romershoven! Hier op "de tabaart" was het om 7.30u -10°C onder een afdak!
    Nu om 19u is hier -9,5°C

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien liggen we hier ook iets meer in het zuiden van Limburg?
    Ik ga direct nakijken of dat zo is.
    Deze morgen (09-01) heb ik om 8.30u. -8°C (afdak)gemeten en het minimum deze nacht was -12,7°C.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Annie: jij ligt, zit of staat zuidelijker in de Tabaartstraat 30 te Bilzen dan ik in de Romershovenstraat 194 te Romershoven.
    Uw "ligging":
    breedte: 50,86864
    lengte: 5,5234
    Mijn "ligging":
    breedte: 50,87491
    lengte: 5,45448

    Er moet dus door Bilzen een extra koude mistral gepasseerd zijn als ge gemeten hebt. Ofwel deugt uwen thermometer niet (Aldi?)

    BeantwoordenVerwijderen