zondag 18 april 2010

Gestrand door de IJslandse as

Donderdagmiddag kwamen een paar mensen in restaurant Ter Beuke in Romershoven, samen voor een zakenlunch.
Eén van de aanwezigen was niet met zijn Mercedes, niet met zijn Jaguar, zelfs niet met zijn BMW gekomen, maar met zijn persoonlijke helikopter
Helaas!
Na het copieuze middagmaal kwam de rare mare: het Belgisch luchtruim werd voor alle vliegverkeer gesloten omwille van de aswolk die vanuit het IJslandse noorden ons land binnendreef en alle luchtverkeer onveilig maakte.
Gedaan met vliegen dus, ook voor helikopters in Romershoven.
De sierlijke vogel moest een paar nachtjes buiten slapen op het grasveld van mijn schoonbroer. Zoiets gebeurt ook niet dagelijks in ons lieflijk dorpje! Zaterdagvoormiddag mocht hij dan toch opnieuw de lucht in.

imageMooi zwart ding toch wel.

Ik begrijp niet goed waarom zo’n helikopter, die toch op lage hoogten vliegt, vliegverbod krijgt als de aswolken zich op een hoogte van meer dan 10.000 m bevinden.
Voor jets die wel boven de 10 km vliegen is er uiteraard een groot gevaar.
De vulkaanas bestaat uit minuscule harde glasachtige deeltjes die de cockpitramen van de vliegtuigen als het ware zandstralen als ze door zo’n wolk vliegen. Gevolg: zichtbaarheid nul.
De asdeeltjes, die door de straalmotoren worden opgezogen, smelten in de hete verbrandingskamer. De gesmolten glasdeeltjes klonteren samen, zetten zich af op de turbinebladen (zie beeld hieronder) en ze verstoppen de brandstoftoevoer.
Uiteindelijk kunnen de motoren uitvallen met alle gevolgen vandien.

image
image
Het is dus te begrijpen dat men geen risico’s wil nemen en het vliegen van jets op de hoogte van de aswolken verbiedt.
Maar zo’n helikoptertje in Romershoven op maximaal een paar km boven de grond? Kom nou!

1 opmerking:

  1. wij waren wel niet met een prive-helicopter, maar zaten toch ook een dikke week vast. Blij dat ik terug de blog kan volgen nu! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen