maandag 8 november 2010

Herken je ze?

In deze maandagse illusierubriek doe ik soms nogal meewarig over onze onvolkomen hersentjes.
Maar de foute interpretaties die we soms maken ten gevolge van de context waarin we dingen zien, of ten gevolge van onze ervaringen uit het verleden of door de kennis die we opgedaan hebben, kan soms ook positieve resultaten opleveren.

Zo hebben we maar weinig beeldinformatie nodig om goed bekende personen te herkennen.
Test dat maar eens in de volgende gevallen die ik vond in PsychWorld, een interessant tijdschrift over toegepaste psychologie.
De resultaten zullen des te beter zijn als je de ogen zoveel mogelijk dichtknijpt en afstand neemt van het scherm.
Onderaan dit bericht vind je de oplossing (op zijn kop).
Maar eerst zelf je hersentjes testen!

image
image
image
image

En Salvador Dali heeft van onze vaardigheid op dit punt aardig gebruik gemaakt in volgend schilderij.
Dus oogjes (bijna dicht) en weet om wie het gaat:



De oplossingen:

image

2 opmerkingen:

  1. Met mijn bril af zie ik de beelden heel goed!
    Wat zegt dat over mijn ogen en mijn hersenen?
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Annie, ik zie (!) dat uw ogen niet meer perfect zijn, want zonder bril moet je ze zelfs niet dichtknijpen om de hokjes niet te zien.
    Maar uw hersenen zijn intact dat weet ik zeker.
    Ge moet dus niet ongerust zijn...
    Hervé

    BeantwoordenVerwijderen