zaterdag 6 november 2010

Is dit slim energie sparen? We zullen zien…

Mia ging vorige week luisteren naar een uiteenzetting over energie besparen zonder aan comfort in te boeten.
Ze kwam me enthousiast vertellen dat ze nu het middel kende om ettelijke eurootjes minder uit te geven.
Al die “elektrische dingen van u die altijd maar in stand-by blijven staan, kosten ons jaarlijks veel geld” zei ze.
”Om nog maar te zwijgen over uw computer” voegde ze er smalend aan toe.

Ze heeft een punt natuurlijk. Zeker wat mijn PC betreft.
Dat ding gaat dagelijks rond 8u. ‘s morgens aan en dat draait de hele dag door tot na 24u ‘s nachts.
Niet dat ik er daarom 16 uur permanent vóór zit, maar mijn computer en mijn twee schermen blijven wel heel de tijd aan staan, ook als ze niet echt in gebruik zijn.
Economisch en ecologisch niet verantwoord nietwaar!

Ik ben dus op zoek gegaan naar een hulpmiddeltje om “mijn PC-gerelateerde ecologische voetafdruk” wat minder zwaar te maken en toch niet teveel aan PC-comfort in te boeten.
En ik denk dat ik een goede vondst gedaan heb: Smartpower

Smartpower is een uitgebreid configureerbaar en gratis programmaatje dat je toelaat om je PC uit te zetten maar ook weer aan te zetten op momenten die je zelf vastlegt.
Zo heb ik er (voorlopig) voor gekozen dat er dagelijks opgestart wordt om 8u., dat er ‘s middags een pauze (slaaptoestand) is tot 15u. en idem van 18u. tot 21u.
En dan gaat alles automatisch uit om 0.30u ‘s nachts.

Ik moet nog uittesten of dit de beste regeling is.
Maar alles is goed aanpasbaar.
Komt daarbij dat die regelingen niet absoluut zijn.
Als ik b.v. iets aan het downloaden ben of ik ben mijn harde schijf aan het defragmenteren, dan kan ik Smartpower zo instellen dat daar rekening mee gehouden wordt en dat de PC niet uitgeschakeld wordt.

Hieronder zie je een geanimeerde gif, die je al laat kennis maken met de instelmogelijkheden.

config
Misschien wil je Smartpower ook zelf wel eens uittesten.
Laat me dan eens weten wat je ervan vindt.
Ik kan nu in elk geval Mia met een geruster geweten onder ogen komen.
Als ik nu maar niet vergeet van het licht op de badkamer te doven en mijn laserprinter af te zetten…

2 opmerkingen:

  1. Marc Van den Broecke10 november 2010 om 12:25

    Ik heb op mijn toetsenbord een toets die ik enkel hoef in te tikken en mijn pc gaat in slaaptoestand. Ik doe dat telkens ik mijn pc verlaat (niet om naar de WC te gaan natuurlijk :-)) En om weer te activeren moet ik gewoon mijn muis eens bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Marc, die toets staat er bij mij ook op, maar ik vergeet er altijd op te drukken. Ik hem zelfs nog nooit gebruikt. Ook die andere toetsen niet, die ik nu voor het eerst eens goed bekijk: toetsen om e-mail te starten, een browser te starten, muziek te sturen enz. Door mij nog nooit gebruikt.
    Kwestie van gewoonte zeker.
    Hervé

    BeantwoordenVerwijderen