zaterdag 8 augustus 2009

Slimme roeken

De mooiste jaren in mijn onderwijswerk heb ik in het Sint-Janscollege te Meldert beleefd.
In het juvenaat (paterskweekschool) van de Aalmoezeniers van de Arbeid.
Een prachtige omgeving, goede leerlingen, fantastische collega's, vriendelijke mensen in het dorp.

image

Vic, één van de collega's daar, had een paar getemde kauwkes.
Familie van de raven, de kraaien en de roeken.

kraaien
Vic’s kauwkes volgden hem overal op de voet. Zelfs vanaf zijn huis in Tienen tot op de school in Meldert. Toch zo’n 7 km afstand.
Slimme vogels.
En dat roeken ook hun vogelverstand kunnen gebruiken is te zien in volgend filmpje.
Om aan het lekkere wormpje te kunnen geraken dat op het water drijft in een diep glas, maken ze erg handig gebruik van de middelen die voorhanden zijn.
En ze hebben hun fysicales goed geleerd in de roekenschool:
een voorwerp ondergedompeld in een vloeistof, verplaatst evenveel vloeistof als zijn eigen volume.
Archimedes zal blij zijn.
Prachtig!



En tussen haakjes: de oude Griekse dichter Aesopus heeft in de 6de eeuw vóór Christus, in één van zijn dierenfabels dat slimme gedrag van de roek ook al beschreven:



Dat was dus geen fabel, het was de realiteit...

1 opmerking:

  1. Beste, ik heb het geluk gehad les van je te hebben gekregen. Het heilige vuur van de wetenschappen! Je bent zelfs mijn titularis geweest in de de 5de of 6de WeB.
    En ja, ik heb ook geweldige herinneringen aan die mooie tijd in het Sint Janscollege!

    BeantwoordenVerwijderen