Weer een echt fysica-spelleke vandaag. En je mag ook schieten.
Je mag granaten afschieten naar ventjes.
Als je de ventjes rechtstreeks treft, krijg je extra-punten.
Als je de granaten in hun buurt kan doen landen, dan zullen de ventjes ook wel sneuvelen als de granaten ontploffen.
Door met de muis te bewegen kan je de hoek waaronder je vuurt veranderen en ook de beginsnelheid waarmee je de granaat wegschiet.
Schieten doe je door met de linker muistoets te klikken.
Dit is wellicht een kwestie van feeling, maar daar zit ook de fysica van de schuine worp achter.
Ik ga hier geen formules bovenhalen, maar weet b.v. dat voor elke beginsnelheid de grootste horizontale afstand bereikt wordt voor een hoek van 45°
Hoe het met de andere hoeken zit, zie je hieronder.
Merkwaardig toch dat voor een hoek van 30° en 60° de horizontale afstand die bereikt wordt dezelfde is. En idem voor 20° en 70°.
Je zal wel doorhebben dat dit voor alle hoeken waarvan de som 90° bedraagt het geval is.
Fysica kan toch schoon zijn, nietwaar?
Of je daar veel mee kan doen om goed te scoren in het spel, zal je zelf moeten ondervinden.
Maar daarvoor moet je klikken op het beeld hieronder.
Milde reflecties van Hervé Tavernier op heden en verleden met ook wat tips, nieuwtjes, spelletjes en puzzelkes.
vrijdag 7 augustus 2009
Voor de mannen van de artillerie
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten