donderdag 2 december 2010

Rekenplezier

Ik heb er geen idee van welk browser jullie gebruiken.
Zelf heb ik er vier geïnstalleerd: Internet Explorer 9 beta, Firefox 4.0b7, Google Chrome 8.0.552.210 beta en Google Chrome 9.0.597.0 canary build.
Je zal wel denken: waarvoor is dit allemaal nodig?
Nergens voor nodig natuurlijk, maar ik experimenteer nu éénmaal graag.

Op dit ogenblijk is Google Chrome 8.0.552.210 beta mijn standaard browser.
Zonder twijfel snel, al moet hij het in sommige gevallen afleggen tegen de 9.0.597.0 canary build.
Net als in Firefox zijn er door programmeurs aanvullingen gemaakt die de mogelijkheden van Chrome uitbreiden. Bij Firefox spreekt men van add-ins, Google Chrome heeft het over extensies.
Ik heb al redelijk wat Chrome extensies geïnstalleerd. Je ziet het rijtje hier onder:

image

Net vandaag heb ik een interessante nieuwe toegevoegd: Chromey Calculator. Je ziet de knop in het rijtje hierboven als de letter π in het rode hokje.
De naam van de extensie verklapt al waarover het gaat.
Het gaat over een rekenmachine. Maar zeker geen gewone!
Ze biedt de basis-rekenmogelijkheden die de Google zoekmachine heeft, gecombineerd met de kracht van de internet-antwoordmachine van Wolfram Alfa.
En dan krijg je een wel heel krachtig rekenwonder annex vraagbaak.

image

Je kan b.v. “gewone” wiskundige berekeningen maken, zoals (sin45°)2. Of b.v.de afgeleide van 8x2 + 5x + 5.
Maar je kan ook bijvoorbeeld vragen hoe laat het morgen in Hoeselt is, zes uur na zonsopgang: (sunrise Hoeselt, BE tomorrow) + 6 hours.
Dat ding kan dus berekeningen maken met de gegevens die in allerlei (toegankelijke) databases zijn opgeslagen.
Je moet dus zelf die gegevens niet meer gaan opzoeken vooraleer je de berekeningen gaat maken!.

Schitterend speelgoed dus. Maar ook iets met praktische toepassingen.
Laat je verbeelding maar eens werken.https://chrome.google.com/extensions/detail/acgimceffoceigocablmjdpebeodphgc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten