vrijdag 4 februari 2011

Grootmoeders klok

Onze zolders staan tjokvol. Tot grote ergernis van Mia.
Ik moet echt gaan opruimen, het kan zo niet verder.
Eigenlijk ben ik er al een paar jaar geleden aan begonnen.
Maar het gaat niet vooruit.
Telkens weer verlies ik mij in oude boeken en prulletjes van vroeger.
Ik kan daar uren zitten lezen, snuisteren en rondlummelen. 
En iets weg doen? Ik kan het niet over mijn hart krijgen!
Geen boeken, geen tijdschriften, geen oude vaasjes van mijn moederke, geen oude klok van tante. Ik kan het niet.

En zo'n oud horloge van mijn tante Leine, bracht me bij het vrijdag-puzzelke.

Iemand die in het zelfde “mijmerbedje” ziek was als ik, vond op zijn zolder een klok met oude Romeinse cijfers op het wijzerblad. Zó oud zelfs dat IV nog met IIII was aangegeven.
Het glas vóór de wijzerplaats was gebarsten. Het was daardoor in vier gedeeld zoals je hieronder ziet. En let op: verwar de sierlijke wijzers niet met de grillige barsten!


image
De som van de cijfers in elk gebarsten deel is verschillend. Ik heb ze er in rood bij gezet.
En nu mijn vraagje.
Kan je door één en slechts één barst, te hertekenen, ervoor zorgen dat de som van de cijfers in de vier parten die je dan krijgt, telkens 20 is?

Laat het me weten tegen zondagavond: herve.tavernier2@pandora.be
Maandagavond om 21.30u. laat ik jullie weten hoe je dat kan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten