zondag 20 februari 2011

Hersenspinsels

Mijn maandagse illusie-rubriek maakt het telkens weer duidelijk: ook als we geestelijk kerngezond zijn, zien, horen, voelen we dikwijls dingen die er niet zijn.
Soms kan dit extreme vormen aannemen en gaan mensen leven in een illusionaire wereld.
Er moet dus wel een grens zijn tussen het normaal en het ziekelijk geconfronteerd worden met illusies.
Dit is iets wat me al lang boeit en waar ik meer wil over weten.
Ik was dan ook zeer blij toen ik op de site van Noorderlicht las dat André Aleman, hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie in Groningen, er een boek heeft over geschreven.
De ondertitel van het werk geeft precies aan waar ik een antwoord op zoek.

Sluit dit venster

Hersenspinsels
ligt intussen op mijn nachtkastje (en elders).
Ik ben nog maar een paar hoofdstukken ver, maar ik kan wel al meegeven dat het echt de moeite waard is.
Vanaf het begin doorspekt Aleman zijn betoog met anekdotes en illustraties. Het boek is daardoor geen droge kost zodat het voor leken op het terrein helder en begrijpelijk blijft.
Aleman legt klaar en duidelijk uit hoe de moderne geneeskunde met technieken als fMRI en PET probeert om afwijkingen in onze hersenen zichtbaar te maken.
En hoe de neuropsychiatrie probeert om de oorzaken van die afwijkingen te achterhalen en therapieën te ontwikkelen.
Boeiende en leerrijke lectuur.
Mochten jullie interesse hebben: het boek is o.a. online te koop bij Proxis&Azur, de grootste online mediawinkel van België.

En morgen, op illusie-maandag, presenteer ik één van de visuele illusies die in het boek besproken worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten