zaterdag 12 februari 2011

We leven digitaal. Sinds 2002 toch.

De titel van mijn blogberichtje van vandaag is natuurlijk een waarheid als een koe.
Als ik het over informatieopslag en informatiestromen heb tenminste.
Maar realiseren we ons wel hoe snel die digitalisering wel gegaan is?

Ik heb hier bij mij thuis nog een kast vol oude videobanden: analoge prul die ik zelfs niet meer kan bekijken omdat mijn video-speler stuk is.
Via een goedkoop stukje interface (uit den Aldi), wat software en de (nog) intacte video van dochter Leen, ben ik die (analoge) banden aan het digitaliseren, door ze op (digitale) DVD’s te branden.
Een lang en tijdrovend werkje, ik kan het jullie verzekeren.
”En nutteloos” zegt Mia, “ge zult die DVD’s toch nooit meer bekijken”…


image

Videobanden, singeltjes, cassettebandjes, LP’s,… al die analoge informatiedragers: mensen van mijn generatie hebben er jarenlang mee geleefd.
Maar zelfs (niet te jonge) jongeren kennen ze nog wel.
Want de echte digitale doorbraak kwam er pas in 2002.
Dat is de bevinding van Martin Hilbert en Priscilla Lopez, die onderzocht hebben in welk jaar het eigenlijke keerpunt van analoog naar digitaal kan gesitueerd worden.
Ze publiceerden hun onderzoek eergisteren in Science.

Bij de eeuwwisseling (2000) was nog 75% van alle informatie analoog opgeslagen.
Maar de digitalisering liep als een sneltrein: in 2007 was het percentage gedigitaliseerde informatie al opgelopen tot 94%.
En 2002 was het kantelmoment. Toen was er evenveel digitaal als analoog opgeslagen informatie.

De hoeveelheid informatie die digitaal is vastgelegd en digitaal stroomt, is onvoorstelbaar groot.
In 2007 werd er 295 exabytes vastgelegd.
Dit is 295.000.000.000.000.000.000 bytes, want exa = 1018.
Daarenboven werden er in dat jaar 1,9 zettabytes aan informatie verstuurd.
Dat is 1.900.000.000.000.000.000.000 bytes, want zetta = 1021.
Intussen is dat uiteraard al weer veel meer.

Ik heb hier ooit al eens uitgelegd hoe groot 1 miljard wel. En dat we in ons leven nooit tot 1 miljard kunnen tellen.
En dan praten we hier zomaar over een duizend keer een 1 miljard x 1 miljard aan digitale informatiestroom.
Om van te duizelen.

Zouden we er ook zoveel wijzer op geworden zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten