dinsdag 1 maart 2011

Maffiazuur

Ik heb zo nu en dan horen vertellen (en ergens gelezen) dat er ooit aanslagen zijn gebeurd met geconcentreerd zwavelzuur of vitriool.

image

De slachtoffers werden dan met het spul overgoten. Met enorm pijnlijke chemische brandwonden en blijvende verminkingen als gevolg. Als ze het al overleefden.

Nu lees ik in Science News een verhaal over de Siciliaanse maffia en hoe die lijken zeer snel zou doen verdwijnen door ze in een bad zwavelzuur op te lossen.
Meteen moest ik mijmerend terugdenken aan mijn lessen chemie van een aantal (!) jaren geleden…

Toen ik het in mijn lessen over oplosbaarheid had, vertelde ik altijd aan mijn leerlingen hoe ze een lijk definitief konden doen verdwijnen.
Kwestie van je lessen een beetje levensecht te maken…
Maar ik koos voor die verdwijntruuk geen zwavelzuur, maar geconcentreerde natronloog of bijtende soda.
Een natriumhydroxide-oplossing (NaOH-oplossing) dus.

Volgens mij gaat dit stukken beter en sneller dan met een zwavelzuur-oplossing.
De maffiabazen hebben dus blijkbaar geen chemicus in huis.
Want een geconcentreerde natriumhydroxide-oplossing reageert met alles wat in het menselijk lichaam aan stoffen aanwezig is. De natriumzouten die ontstaan lossen goed op in water en spoelen dus veilig weg.
”In de hof begraven dus dat lijk” vertelde ik destijds aan mijn leerlingen “en de begraafplaats dagelijks overgieten met een geconcentreerde en liefst warme natronloog”.
”Alles verdwijnt, zelfs de beenderen” zei ik, “let dus op dat je het goedje niet op je eigen tenen giet”.
En dan demonstreerde ik mijn verhaal altijd met een paar konijnen- of kippenbouten die ik een tijdlang in het chemielokaal in een pot straffe natriumhydroxide-oplossing liet staan. Tot ze uiteindelijk weggereageerd waren.

image
Dat dit met zwavelzuur niet zo goed en zeker niet snel gaat, is nu ook bewezen door onderzoekers van de Universiteit van Palermo.
Mooi toch dat die Sicilianen studie-onderwerpen kiezen die hen nauw aan het hart liggen…
Massimo Grillo en zijn collega’s hebben met proeven op kadavers van varkens (!) aangetoond dat er niet veel klopt van de indianenverhalen van maffia-informanten.
Die mannen (of vrouwen) vertelden dat maffiabaas Filippo Marchese († 1981) in zijn beruchte Room of Death, de dode lichamen van zijn tegenstanders in minder dan een uur kon doen verdwijnen met geconcentreerde vitriool.
Niet waar dus volgens Grillo en collega’s: niet alles verdwijnt en er zijn dagen voor nodig.

Van mijn alternatieve methode met bijtende soda heb ik niets gelezen.
Ik zal de volgelingen van Marchese morgen eens opbellen.

2 opmerkingen: