donderdag 20 oktober 2011

Powerpoint-alternatief

Binnenkort (11 november) is er in de Romershovense Pastorij weer de jaarlijkse dorpsquiz.
Alhoewel ik daar minder bij betrokken ben dan de vorige jaren, werk ik toch mee aan de presentatie. Dit komt er op neer dat ik zorg voor de Powerpoints met de vragen en de antwoorden én voor het Excel-bestand met de score.
En over de Powerpoints gesproken: ik ga dit jaar de presentaties eens niet maken met dit Office-onderdeel.
Ik ga dit keer het presentatie-onderdeel van Google Docs gebruiken.


image

Waarom die ommezwaai?
Omdat Google Docs en dus ook het presentatie-onderdeel, “in the cloud” huist.
Dat wil zeggen dat ik de bestanden niet opsla op mijn eigen PC, maar op de servers van Google. Ik verlies dus geen opslagruimte en de presentaties zijn voor mij en voor wie ik toegang geef, overal toegankelijk.

Maar dat is in dit geval niet het belangrijkste voordeel.
Belangrijker is dat ik aan die presentaties kan samenwerken met mijn kompaan Raf, elk vanaf onze eigen PC.
Zo krijgt Raf, die de quiz-vragen heeft opgesteld en weet waar de accenten moeten liggen, inspraak in de wijze waarop alles voor de deelnemers zal geprojecteerd worden. Veel simpeler dan met een ppt-bestand op een USB-stickje heen en weer te pendelen!

Daarenboven moeten de mogelijkheden van de nieuwe versie van Google Presentaties in niets meer onderdoen voor wat Powerpoint biedt:
  • een breed gamma aan overgangen tussen de slides
  • animatiemogelijkheden op de slides
  • uitgebreide set presentatie-thema’s
  • tekenen op de slide mogelijk
  • enz.
De moeite waard om het eens uit te proberen.
Je moet dan wel over een Google account beschikken.
Maar mocht dat nog niet het geval zijn: dat is zo voor mekaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten