maandag 25 juni 2012

Waar zijn de putjes we nu eigenlijk?

Het is hier op maandag al dikwijls gebleken: wat we zien is niet zomaar een vastliggend gegeven. Wat we zien hangt af van de interpretatie die onze hersenen geven aan de signalen die ze via onze oogzenuwen ontvangen.
Ik weet dat ik dit dogma hier al meermaals verkondigd heb, maar telkens weer ben ik verbaasd als ik hiervan een nieuwe illustratie vind.
Zo ook weer met de maandag-illusie van deze week.

image

De meesten onder ons zullen links putjes zien en rechts uitpuilende bolletjes.
Ik heb de putjes-helft een groen merkteken gegeven en de bolletjes-helft een rood merkteken.
Als we ons beeld nu 90° draaien, krijgen we het volgende te zien (let op de merktekens):

image

De putjes zijn ook uitpuilende bolletjes geworden!
En draaien we nog eens 90° naar rechts, dan zijn de uitpuilende bolletjes van het begin putjes geworden en de putjes zijn nu bolletjes (zie de merktekens)!

image

Weet je nu zelf wel waar de bolletjes en de putjes echt zijn?
Denk maar niet dat ik jullie met Photoshop probeer te bedotten. Je kan ter controle altijd zelf eens knippen en plakken.

En let vooral op als uw vrouw of vriendin een nieuw bolltetjeskleedje gekocht heeft.
Zeg dan niet: ”Goh, wat heb je toch mooie putjes!”
Want eigenlijk heeft ze mooie bolletjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten