woensdag 6 februari 2013

Die fantastische vogelkes toch

Vorig weekend was het vogeltelweekend.
Ik heb niet actief meegedaan.
Maar ik heb in de voorbije koude winterdagen wel het gefladder in de gaten gehouden rond de vet- en notenbollen die ik aan ons tuinhuis had opgehangen.
En wat ik daar vastgesteld heb komt overeen met wat ik dezer dagen in de krant las: weinig mussen, veel vinken en mezen.
Ook behoorlijk wat merels die duidelijk hun overwicht in gestalte lieten gelden als het op het veroveren van het voeder aankwam.

image

En toen ik bij het zoeken naar nog meer vogelnieuws op het internet bij het Cornell Lab of Ornithology terecht kwam, kwam ik via hun YouTube-kanaal in een onvoorstelbaar wondere wereld terecht.
Ga daar ook eens een kijkje nemen, je zal je ogen niet geloven!
Eén staaltje toon ik hier maar: de ongelooflijke paringsdans van de kraagparadijsvogel, waarbij het mannetje zich zelfs tot een soort blauwe smileyKoud omtovert om een vrouwke te veroveren.
En zelfs dan moet hij soms op zijn kin kloppen...
Waarom moeten in de natuur de mannekes toch altijd zoveel moeite doen en de meiskes niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten