vrijdag 13 maart 2009

I robot

Jullie weten al dat Isaac Asimov één van mijn favoriete schrijvers is.
Eén van zijn meesterwerken is “I robot”. Daarin legt hij de drie basiswetten neer waaraan alle robotten, ten dienste van de mensheid, moeten gehoorzamen.
Met het spelleke van vandaag mogen (moeten) jullie zelf een robotje sturen.
Ik herinner mij hoe leerlingen jaren geleden in onze school, in de informaticalessen ook zo iets moesten doen met een programma dat “Kareltje de Robot” heette. Mocht iemand zich dat nog herinneren, laat me dat dan eens weten.

Het spel begint redelijk simpel, maar evolueert pittig zoals je wel zal ervaren van zodra je door de eerste levels gehuppeld bent.
Je moet een lijst met commando’s opstellen waarmee je het botje laat bewegen tot het de blauwe tegel doet oplichten met een lampje.
De commando’s die ter beschikking staan vind je in een rij bovenaan rechts.

image

Ga vooruit, rechts, links, spring op of neer, lampje, functies
Wat functies zijn leg ik wat verderop nog uit.

De commando’s die je wil geven, sleep je uit die rij naar het “Main Method”-rooster er onder.
Als je denkt dat je reeks het botje op de blauwe tegel brengt en die tegel doet oplichten (vergeet dus het lampje niet!), klik je op GO!

1r

Als je “Main Method”-rooster vol zit met commando’s kan je uit de problemen geraken door een functie op te stellen. Je kan twee functies f1 en f2 opstellen.
Dat doe je door commando’s naar een functierooster te slepen. Al deze commando’s zijn dan in één keer als f1 en/of f2 te gebruiken.
Je kan zelfs functies in functies gebruiken.

r2

Genoeg geleuterd. Begin er maar aan door op één van de bovenstaande beelden te klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten