zondag 3 april 2011

Dank je wel Jef!

Gisterennamiddag las ik het op internet: Jef Burm is overleden.
Weer iemand weg die mijn jonge jaren heeft verblijd .
Ik heb hier nog een oude LP liggen waarop op Jef te horen is, samen met een plejade Vlaamse kleinkunstenaars uit de jaren ‘60.

image

Kleinkunsteiland
was een initiatief van Bob Wezenbeek om de toen prille Vlaamse kleinkunst bekendheid te geven.
Jaarlijks was er in de jaren 60 in de aula van de Leuvense universiteit een optreden van KoR Van der Goten, Miel Cools, Will Ferdy, Louis Verbeeck, Jos Ghijsen,…
En ook Jef Burm was er bij.
Als een vlotte woordkunstenaar die humoristische teksten voordroeg vol fijne woordspelingen.
Dat was toen mode.
Als jonge jongen heb ik er dikwijls met veel plezier naar geluisterd.
En als 65-plusser kan er nog altijd mijmerend van genieten.
Bedankt Jef voor die mooie uren die je mij en mijn leeftijdgenoten hebt gegeven.

Als aandenken laat ik jullie nog even Jef’s karakteristieke stem horen.
In dit liedje steekt hij de draak, zonder kwetsend te worden, met de vele programma-onderbrekingen die TV-kijkend Vlaanderen in de jaren ‘60 moest incasseren: “Even geduld, de filmlas is gebroken
Uw levens-filmlas is nu ook gebroken Jef.
Goed dat je er was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten