dinsdag 19 april 2011

Den Toetëlèr

Bier heeft me altijd geïnteresseerd. Vooral als student.
Niet alleen omdat ik in de jaren ‘60 toen ik in Gent studeerde, een “tamelijk intense verbruiker” was van het onvolprezen gerstenat.
Maar ook omdat bier mij in die tijd wel moest interesseren.
Tijdens de laatste twee jaren van mijn scheikunde-opleiding aan de Rijksuniversiteit Gent (nu UGent), was het de in lessen organische chemie, al bier wat de klok sloeg.

imageProf. Verzele, hoofd van het laboratorium natuurstoffen, had immers een onderzoeksgroep opgericht die zich bezig hield met het ophelderen van de chemische bouw van bitterstoffen in bier.
De cursus die Verzele ons in de licentiejaren (nu spreekt men van de masters) voorschotelde, krioelde van de ingewikkelde structuren van hopbitterzuren die in bier belangrijke smaakbepalers zijn:
humulon, lupulon, cohumulon,…
Die rare namen borrelen meer dan 40 jaar later weer bij mij boven.
De structuren niet. Die ben ik op zolder weer gaan opzoeken:


image


Maar waarom al dat chemisch bier-gemijmer op een zonnige lentedag in 2011?
Wel in mijn buurt, op een goede kilometer van waar ik woon, zijn een paar jonge mannen aan het brouwen geslagen!
In de Kleistraat 54 in Hoeselt houden 4 geschoolde jonge brouwers begin mei hun biercreatie boven de doopvont: Den Toetëlèr




Het witbier dat ze ons op 7 en 8 mei in hun brouwerij gaan voorstellen, heeft zijn naam te danken aan de vlierbloesem.


De vlierboom wordt in het Hoeselts dialect immers toetëlèr genoemd.
Samen met de hopbitterstoffen van hierboven, zal de vlierbloesem dus de smaak van hun nieuw bier bepalen.
De hele geschiedenis van hun brouwproject en meer informatie over Den Toetëlèr en zijn brouwers, vind je op een verzorgde website.
En als ik het goed begrijp wordt iedereen op de opening uitgenodigd vanaf 14u.
Dat kan een aangenaam weekend worden.
Ik zal er zeker zijn!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig deze mijmering ,bedankt voor deze positieve woorden ...

    tot op de opening ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan en tot binnen 14 dagen!

    Hervé

    BeantwoordenVerwijderen