zaterdag 25 juni 2011

Hoog in de Zwitserse Alpen

Zwitserland is voor mij geen al te bekend terrein.
Het is altijd een “passageland” geweest op weg naar Italië bijvoorbeeld.
Met één grote en belangrijke uitzondering: 1959.
Ik was toen 14 jaar en ik mocht mee op kamp met de Christelijke Mutualiteiten naar Melchtal in…Zwitserland.

Onvergetelijk, al is het intussen al 52 jaar geleden.
Ik zie ons daar nog staan wachten op de trein in station Gent-Sint-Pieters, met een kartonnen valieske en een benepen hart, maar ook vol blijde verwachting over wat komen zou.
En het was wonderbaar: de lange treinreis, de indrukwekkend hoge besneeuwde bergtoppen, de uitstappen naar Küssnacht waar koningin Astrid verongelukt is, de boottocht op het Vierwoudstedenmeer, de fantastische tocht naar de geitenboer hoog in de Alpen. En Edelweiss plukken, want dat mocht toen nog.

image

Het kwam weer allemaal boven, toen ik een paar dagen geleden op Vimeo bij een time-lapse film over de Zwitserse Alpen terecht kwam.
Fotografen Patryk Kizny en Mateusz Zdziebko hebben een montage gemaakt van 700 Gigabyte (!) aan fotomateriaal opgenomen in de Zwitsers Alpen.
Met een adembenemend resultaat als gevolg vind ik.
De moeite om er tijdens dit weekend eens wat tijd voor te nemen.
En bekijk dat uiteraard in full-screen én HD, want dan wordt het zoveel mooier.

Mijmeren over Melchtal 1959, doet je dingen schoner, idealer zien.
En het was uniek voor een ventje van den buiten die zijn eerste verre reis mocht maken.
Maar zó spectaculair als in deze film was het toen toch ook weer niet…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten