dinsdag 14 juni 2011

Melk is altijd zuur

Mia heeft in de voorbije dagen last gehad van een ernstige maag- en darminfectie.
Weliswaar geen EHEC-infectie, maar toch serieus.
Ze is er nu wel weer bijna bovenop, maar ze is nog uiterst voorzichtig bij het samenstellen van haar dieet.
Kwestie van haar maag niet opnieuw te overrompelen.
Zo werd hier ten huize Tavernier-Ketelslegers de vraag gesteld: en hoe zit dat nu met melk?



Is melk aan te raden als je maag er maar slappetjes bij hangt en met zure oprispingen je slokdarm kastijdt?
Persoonlijk denk ik dat je de melk dan maar best in de fles laat. 
Ik heb de zuurtegraad vandaag nog gemeten en ik vond een pH-waarde van 6,6.
Dat is dus iets onder de neutrale waarde 7 van zuiver water. Lichtjes zuur dus.
Voor elke chemist komt die zuurtegraad van melk niet als een verrassing.
Want melk bevat melkzuur, een weliswaar zwak zuur, maar toch een zuur.

image

Melk is dus volgens mij niet best als je al last hebt van maagzuur.
Want melk is altijd zuur zelfs als het geen zure melk is.

Mia gelooft mij.
Ze drinkt voorlopig water.
Plat water, want Spa bruis is ook lichtjes zuur…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten