zaterdag 6 juni 2009

Nieuwe zoekers

Zoeken op Internet is nog altijd volop in beweging.
En die beweging heeft veel te maken met commerciële belangen. Want zoekresultaten leiden naar websites. En de meeste websites bulken van duur betaalde advertenties.

Nieuweling Wolfram Alpha, die vorige maand op het zoektoneel verscheen, is in vele opzichten een beetje van een buitenbeentje.

Image representing Wolfram Alpha as depicted i...

Het is geen echte zoekmachine die links doorgeeft naar sites waar de informatie kan gevonden worden. Het is eerder een antwoordmachine die je antwoorden geeft op vragen die berekenbaar zijn met de gegevens die in de beschikbare databases aanwezig zijn. Ik snap niet goed waar die hun financiële inkomsten halen.

Google is al vele jaren lang de heer en meester van de internetzoekers.
Google is een echte zoekmachine, die je bij elke zoekopdracht massa’s links doorgeeft waar je het gevraagde kan proberen te vinden. Maar één van de nadelen van Google is het gebrek aan structuur in de overweldigende massa zoekresultaten.

Het succes van Google is zonder twijfel ook al jaren een doorn in het oog van Microsoft.
Met de lancering van Bing heeft Microsoft deze week een serieuze aanval op de zoekhegemonie van Google ingezet .


En uiteraard probeert men Google te pakken op zijn zwakste punt: de ongeordendheid van de informatie.
De Bing-boodschap loopt er van over: Bing is geen echte zoekmachine.
Bing is een "decision-machine".
Bing geeft geen hoop ongerelateerde internetadressen, waar je het zelf nog moet uitzoeken. Neen Bing geeft je informatie die je helpt om te beslissen.
Wanneer je b.v een LCD-HDTV wil kopen. Je krijgt dan informatie waarin gebruikersevaringen en prijzen geïntegreerd zijn. En als je op vakantie wil naar Toscane krijg je info over reisagentschappen, hotels, huurauto's enz.
Probeer het zelf maar eens uit.
En kijk en luister maar eens naar het (nogal lang) reclamefilmpje waarmee de Microsoft-boys hun Bing aanprijzen.



Maar Google voelt ze komen.
En prompt kregen we deze week een nieuwe, zij het nog experimentele, Google-zoeker: Google Squared

Met Squared probeert Google op twee fronten terug te vechten.
Google Squared presenteert de antwoorden op een zoekvraag nu in een overzichtelijke tabelvorm (vandaar de naam Squared) waarin aspecten van het bevraagde onderwerp in rijen en kolommen geordend zijn.
Zo heb ik eens naar "Belgian chocolats" gevraagd. Waar het mondje van vol is nietwaar...
In de antwoordtabel kreeg ik 5 rijen van chocolade- en pralinemerken en 4 kolommen met de naam, een foto, een beschrijving, de startdatum van het bedrijf. Maar ook twee totaal niet-relevante en zelfs lege kolommen met als hoofding... "date of death"(!) en "preceded by".
Je merkt dat Squared nog in zijn kinderschoenen staat.
Achter de cellen van de tabel zaten links naar websites met meer informatie verborgen.
Je begrijpt dat Squared niet alleen in de richting van gerelateerde info werkt, dus richting Bing, maar dat het hier ook meer om een antwoordmachine à la Wolfram Alpha gaat.
Kijk en luister nu ook eens hoe een Google-man, erg kort, Square voorstelt.
En probeer het vooral nadien zelf eens uit.



Laat ze het dus maar uitvechten. Voor ons kan die concurrentie geen kwaad. Wij krijgen als gevolg van de strijd uiteindelijk kwalitatief betere informatie.
Dat hoop ik toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen