maandag 7 november 2011

Steeds maar lager!?

Vorige week presenteerde ik jullie een audio-illusie waarbij we de indrukt kregen dat een toon steeds hoger werd terwijl we eigenlijk steeds met dezelfde frequenties werden geconfronteerd.
Vandaag tap ik uit hetzelfde vaatje. Maar nu omgekeerd: bekijk het filmpje en start het nadien steeds opnieuw op. Raar genoeg zal je tonen steeds maar lager en lager horen worden, alhoewel je naar hetzelfde filmpje kijkt!



Ik heb intussen wat verder gezocht naar een verklaring voor deze rare hersenkronkel.
De illusie zou een gevolg zijn van de bijzondere toonschaal waaruit de klank die we beluisteren is opgebouwd. Het gaat om een zogenaamde Shepard-toonschaal.
Maar ook dit blijft voor mij als niet-muzikaal geschoolde niet goed te doorgronden.
Ik zal nog wat muziekles moeten volgen denk ik…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten