vrijdag 20 januari 2012

Een rijenpuzzel

Misschien herinneren jullie zich nog uit de lessen rekenkunde van het secundair onderwijs wat in de wiskunde een rij is?
Alhoewel ik geen wiskundige ben en mij dus op glad ijs waag, denk ik dat een rij een opeenvolging van elementen is, een geordende verzameling van die elementen.
Een getallenrij b.v. 0, 1, 2, 3, 4, 5, …
Dit is de rij van de natuurlijke getallen
En ook dit is een getallenrij:


image

Voor sommige rijen zoals de rij van de natuurlijke getallen en de rij hierboven bestaat de mogelijkheid om een element uit die rij te bepalen aan de hand van zijn positie in de rij.
xn = n-1 voor de rij van de natuurlijke getallen. Het 4de element is 4-1 =3
xn = 1 + 2 . (n - 1) voor de rij met de gekleurde cijfers. Het 4de element is 1+2.3 = 7

Het puzzelke van vandaag gaat over de rij van de kwadraten die groter zijn dan 1.
Dus over: 4, 9, 16, 25, 36, .....
Kan je met laten weten wat het kleinste getal uit deze rij is dat bij deling door 2, door 3, door 4, door 5, door 6 en door 7 telkens 1 als rest heeft?

Laat het me weten tegen zondagavond: herve.tavernier2@pandora.be
Maandag om 21.30u. vervolledig ik hier de rij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten