zondag 29 januari 2012

Kleur herkennen

Wie websites maakt, een blog bijhoudt, of foto’s bewerkt, heeft er regelmatig behoefte aan om de juiste kleur van “een plekje” op het scherm te kennen.
Er bestaan nogal wat “colorpickers” die daar een oplossing voor bieden, maar onlangs vond ik er een nieuwe, met de merkwaardige naam Colorblind Assistant.
De maker van het minuscule programaatje heeft die naam gekozen omdat Colorblind Assistant niet alleen de kleurcodes aangeeft, maar ook de naam van de kleur.
Maar wie zoals ik (lichtjes) kleurenblind is, weet dat je met dat kwaaltje niets hebt aan de naam van een kleur. Het probleem van kleurenblindheid zit hem in het feit dat je bepaalde kleuren niet van elkaar kan onderscheiden.
Zo heb ik het (zeer) moeilijk om groene en bruine tinten uit elkaar te houden.
Het gebeurt mij dan ook regelmatig dat ik met een groene pull op het appel verschijn als Mia gezegd heeft: “Doe je bruine pull maar aan”.


image

Maar ondanks de slecht gekozen naam is Colorblind Assistant toch een interessant programmaatje.
Het neemt bijna geen geheugenruimte in beslag.
Het toont je op allerlei manieren welke kleur zich waar ook op je computerscherm onder de cursor bevindt:
- de naam van de kleur (in ‘t Engels). Leuk, maar niet zo nuttig vind ik
- de RGB-code
- de HTML-code
- staafgrafieken van de RGB-waarden, de helderheid en de verzadiging
Er is ook een zoomvenstertje, zodat je de cursor zeer precies kan positioneren op het schermplekje waarvan je de kleur wil kennen. Dat is iets wat niet dikwijls bij andere kleurpikkers mogelijk is.
Je kan ook “toggelen” of het programma al dan niet altijd op de voorgrond blijft.
Gezien de kleine afmetingen van het programmavenstertje (192x128 pixels) zit het meestal niet in de weg en is de keuze voor “on top” voor de hand liggend.
Handig ding vind ik. Misschien hebben jullie er ook wat aan?


image

1 opmerking:

  1. Beste Hervé, op zoek naar precies zo een 'kleurenherkenner', kwam ik op jouw site terecht. Hartelijk dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen