dinsdag 7 april 2009

Confickertest: zien is geloven

Wie een beetje het ICT-wereldje volgt, zal wel weten dat woensdag 1 april de dag was waarop menig computeraar met schrik zijn PC aanzette. Als je dat al durfde doen.
Want op die dag zou Conficker toeslaan. Het beruchte virus van Oekraiense afkomst, dat op zo'n 4% van alle PC's ter wereld aanwezig zou zijn.
Voorlopig is het meer bij een soort aprilgrap gebleven, maar het gevaar is niet helemaal geweken. Conficker kan alsnog tevoorschijn komen.

Om iedereen toe te laten op een zeer eenvoudige wijze te testen of Conficker op zijn PC aanwezig is, heeft de Conficker Working Group een visuele test ontworpen.
Als je naar de Conficker-Eye-Chart-site surft, bepaalt het beeld wat je ziet of je PC Conficker-virusvrij is, of besmet met Conficker A/B of Confikcer C.
Als je in het rooster bovenaan de pagina alle beelden ziet, kan je op je beide oren slapen. Zijn sommige afbeeldingen niet zichtbaar, dan zit je in de miserie.

Toch de moeite waard om eens te proberen, als je weet welke vieze streken dat wormpje wel kan uithalen.
En een PC van een computerworm verlossen is niet in één-twee-drie gedaan. Dit heb ik vorig weekend nog aan den lijve ondervonden, toen ik op een laptop de winupgro.exe- , srosa- en srosa2-wormen een kopje kleiner moest maken.

Klik dus maar op onderstaand beeld om voor uw PC de test te doen, die je ofwel opgelucht kan doen ademen ofwel je in paniek naar desinfectiesites zal doen Googelen.
En nu maar hopen dat die test waterdicht is?...

3 opmerkingen:

  1. over die Conficker heb ik ook iets gelezen, het was op een forum ergens in Merelbeke... :-)
    Ik ben naar betreffende site die je aangeeft gegaan en alles schijnt in orde te zijn.
    Maarre.... ben jij zeker dat men aan een afbeelding kan zien of het beruchte virus al dan niet aanwezig is ? Ik vind het toch eigenaardig hoor....
    Groetjes vanwege Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Marc, zeker ben ik niet 100%, maar de werkgroep die de site geopend heeft, lijkt mij nogal betrouwbaar. Alle producenten van virusscanners zijn er bij betrokken. Op hun site vind je trouwens de volledige lijst werkgroepleden met een link naar hun eigen site.
    Ik heb vorige week ook een paar andere tests gedaan om te controleren of op mijn PC alles in orde was. Op de sites van F-Secure en McAfee vind je zowel iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb de "confickertest " gedaan en alles schijnt toch in orde te zijn.
    Nog eens hartelijk bedankt on mijn labtopje van al die virussen te verlossen.

    BeantwoordenVerwijderen