zondag 26 april 2009

Over een kranig oudje gesproken

Vorige donderdag 23 april is Rita Levi-Montalcini 100 jaar geworden.
Niet zo heel speciaal meer zal je zeggen. Volgens de gegevens van het Nationaal Instituut voor Statistiek waren er in 2008 in België 1381 honderdjarigen.
1237 daarvan waren vrouw en slechts 144 man.
Wat moet je daar nu van denken? Heeft dat iets te maken met het (echte) sterke geslacht of zijn er andere redenen?
In elk geval Rita Levi-Montalcini is ook een vrouw. En wat voor een vrouw!

Foto: BBC News / Europe

Rita Levi-Montalcini is de oudste nog in leven zijnde Nobelprijswinnaar.
Deze Italiaanse neuroloog won in 1986, samen met de Amerikaanse biochemicus Stanley Cohen, de Nobelprijs voor geneeskunde.
Ze leverden een belangrijke bijdrage tot de kennis van de chemische structuur en de werking van groeifactoren.

Ondanks haar gezegende leeftijd is Rita Montalcini nog altijd heel actief bezig. Ze trekt nog dagelijks naar het European Brain Research Institute in Rome. Een onderzoekscentrum dat ze trouwens zelf oprichtte.
Daarnaast is ze ook nog lid van de Italiaanse senaat. In 2001 werd ze senator voor het leven benoemd.

Zoals zovele grote wetenschappers van de 20ste eeuw, was ze van Joodse afkomst.
Ze zegt zelf dat ze haar carrière deels aan Mussolini's fascisme te danken heeft. Zijn anti-Joden-wet in de late jaren 30, dreef haar uit de universiteit van Turijn en verplichte haar tot intense verdere studie in een geïmproviseerd laboratorium dat ze thuis had geïnstalleerd. Ze zegt dat ze zó zeer belangrijke inzichten heeft ontwikkeld.
En ze voelt zich nu zelfs mentaal fitter dan toen ze 20 was zegt ze.

Wie nog meer zou willen lezen over haar leven en wetenschappelijk werk kan op dit ogenblik op veel plaatsen op Internet terecht, maar één van de beste artikels is volgens mij te vinden in Nature News.

Chapeau mevr. Levi-Montalcini.
Ik wou dat ik ook zo mentaal fit kon blijven als jij.
Maar ben ik daarvoor wel lid van het geschikte geslacht?

1 opmerking:

  1. Hervé,

    sorry dat ik hier een reactie plaats onder dat kranig oudje.
    Maar ik ben op zoek naar jouw email adres.
    Misschien kan jijzelf me eventjes
    mailen op één van mijn adressen bv.

    marc@merelbeke.be ????

    BeantwoordenVerwijderen