woensdag 29 april 2009

YouTube: daar kan je niet meer naast kijken

YouTube, de videosite van Google, heeft op een korte tijd een enorme vlucht genomen.
Het is na Google zelf, één van de drukst bezochte zoeksites geworden.
Vooral wie zoals ik blogt, vind er illustratieve video-fragmenten bij vrijwel alle denkbare onderwerpen.

Sedert 10 november 2008, toen ik met mijn blogje begon, heb ik 192 berichtjes geplaatst. In minstens 26 daarvan heb ik een YouTube-fragment gebruikt. Wellicht zijn het er meer omdat ik in de beginperiode mijn berichten niet altijd consequent van labels voorzag.

Op de commerciële site van YouTube - Nederland zijn er een aantal duizelingwekkende cijfers te vinden. Ze gelden dus voor Nederland en niet voor ons landje, maar de trend zal wel dezelfde zijn.
Ik schotel ze even voor:

  • er wordt iedere minuut (!) 15 uur videomateriaal naar YouTube geüpload
  • per week betekent dit het equivalent van 60.000 complete films
  • wereldwijd gebruikt één op de vijf internetters YouTube. In Nederland zouden dat er zelfs bijna één op twee zijn.
  • misschien raar, maar de helft van de gebruikers is ouder dan 30
  • en bijna de helft van de gebruikers is vrouw
  • Nederland telt 6 miljoen YouTube-gebruikers

En YouTube zou YouTube niet zijn, mocht die cijferdans niet in een filmpje gegoten zijn:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten