donderdag 4 maart 2010

Foto’s online verkleinen

Het gebeurt mij nogal eens dat ik voor mijn blogje een foto of een beeld moet verlagen in resolutie.
Te hoge resolutie vreet teveel weg van de webruimte die Blogger mij voor het (gratis) publiceren van berichtjes toestaat. Daarenboven duurt het inladen van een foto met hoge resolutie vrij lang. En dat is niet aangenaam voor de lezer.

De resolutie verlagen is niet aan te raden als je foto’s wil uitprinten. Maar voor gebruik op een webpagina kan je vrij sterk verlagen vóór dat dit slechte resultaten oplevert. Ook als je een paar foto’s wil meesturen met een e-mailbericht kan resolutie verlagen noodzakelijk zijn om de grootte van de bestanden te beperken.

Er zijn nogal wat gratis fotobewerkers beschikbaar die je kan installeren op je PC. Maar er zijn er niet zoveel die de mogelijkheid bieden om de foto te “resizen”.
IrfanView is één van de goede gratis mogelijkheden. Eén van de werkpaardjes op mijn PC.

Maar als je geen installatie wil je doen, kan je tegenwoordig ook online terecht.
Onlangs ontdekte ik Web Resizer.
Je kan er je foto’s uploaden, aanpassen en terug downloaden.
Niet alleen de resolutie kan aangepast worden. Je kan ook bijsnijden, roteren, verscherpen, inkaderen en de kwaliteit variëren.
Wat dat laatste betreft, biedt Web Resizer een interessant vergelijkend overzicht van het effect van verschillende kwaliteitswaarden. Je zal merken dat, voor gebruik op een webpagina, een lagere kwaliteitswaarde meestal niet tot een onaanvaardbaar resultaat leidt.
Zó kan je het aantal kilobytes drastisch beperken zonder dat dit negatieve effecten geeft:

image
Web Resizer biedt dus een interessante mogelijkheid in situaties waarin je een paar foto’s moet aanpassen zodat ze voldoen aan eisen die aan afmeting en resolutie worden gesteld.
Volgens mij een aanrader. Hij staat al bij mijn favorieten.

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten