maandag 15 maart 2010

Mijn dochter was 22

Ik heb het hier niet over ons Leen.
Die was natuurlijk ook ooit eens 22.
Ik heb het over de dochter uit mijn puzzelke van vorige vrijdag:

Mijn dochter is tweemaal zo oud als mijn zoon en half zo oud als ikzelf.
Binnen 22 jaar zal mijn zoon half zo oud zijn als ik dan ben.
Hoe oud is mijn dochter?


Wat heb ik nu aan algebra…” zong Loeki Knol ooit.
Maar een beetje algebra helpt je wel om snel zo’n vraagje op te lossen.

Stel de leeftijd van mijn dochter = x
Dan is de leeftijd van mijn zoon = x/2
En mijn eigen leeftijd is dan 2x
Binnen 22 jaar zal de leeftijd van mijn zoon (x/2 +22) zijn.
En ik zal dan (2x + 22) jaar oud zijn.
En aangezien mijn zoon dan half zo oud zal zijn als ik, is
x/2 + 22 = 1/2 (2x+22)
of x + 44 = 2x + 22
waaruit x = 22

Proficiat aan iedereen die mij het juiste antwoord gemaild heeft.
Ik moet dringend iets moeilijker zoeken denk ik.
Alhoewel: het moet plezierig doenbaar blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten