Met die vernieuwing wil YouTube vooral het gebruik van videokanalen stimuleren.
Kanalen bestaan al lang in YouTube.
Als je registreert krijg je een persoonlijk videokanaal toegewezen waarin, naast een beperkt persoonsprofiel, ook je eigen uploads terug te vinden zijn én de videokanalen van andere YouTube-leden waarop je geabonneerd bent, .
In de nieuwe lay-out komen die videokanalen erg centraal te staan. Samen met het delen van die kanalen met “je vrienden” via Google+, Facebook en Twitter. Ook dat krijgt een sterk accent.
Zoals je hierboven geïllustreerd ziet met mijn eigen YouTube-kanaal, is het scherm opgedeeld in drie kolommen. Ik heb er bij genoteerd wat de inhoud van deze kolommen precies is.
Met dit nieuw accent wil Google, het moederbedrijf achter YouTube, de concurrentie aangaan met TV-zenders, via een aanbod van miljoenen kanalen waaruit de kijker/gebruiker zelf een gepersonaliseerde selectie maakt. Dat wordt de toekomstige Google-TV dus.
Bedenk daarbij dat de integratie van het internet en je digitaal TV-toestel in de huiskamer zeer dicht bij is of zelfs al realiteit is.
Naar het schijnt is Google ook van plan om in 2012 speciale YouTube-kanalen op te starten waarin video’s zullen te zien zijn, niet van amateurs, maar van professionele productiehuizen.
TV-kijken krijgt dus stilaan een nieuwe, gepersonaliseerde dimensie.
En meteen is er ook een nieuwe strijd op komst, want ook Apple heeft naar het schijnt uitgebreide internet-TV-plannen.
Wil je in afwachting van al dat moois (?) de nieuwe YouTube wat beter leren kennen?
Bekijk dan de video hieronder en/of surf naar de webpagina’s waar alles wordt uitgelegd: de YouTube handleiding-site.
En vooral: probeer het zelf uit!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten