zaterdag 23 mei 2009

Mijn browsertjes

Ik heb hier al eens terloops laten vallen dat ik 3 browsers op mijn PC geïnstalleerd heb om op internet te surfen:
Internet Explorer 8 (IE 8), Firefox 3 en Google Chrome 2.0.
Die overdaad is niet echt nodig, maar wie blogt en/of websites bouwt, doet er toch goed aan om regelmatige eens te controleren hoe zijn webpagina’s er in de meest gebruikte browsers uitzien. Want dat kan soms opvallend verschillen.
Het is dan kwestie van een aanvaardbaar compromis te vinden dat in elke browser voldoende goed oogt.

Dit testwerk verplicht er mij toe om IE8 nog op mijn PC te houden.
Maar om zelf te surfen gebruik ik IE niet meer. IE is mij te traag en biedt te weinig extra’s die ik elders wel vind.
Voor het grondige surfwerk heb ik daarom al sinds lang mijn hart verpand aan Firefox.
De reden daarvoor ligt hem vooral in de mogelijkheid om de standaard Firefoxbrowser uit te breiden met zogenaamde add-ons.
Dit zijn kleine gratis programaatjes, meestal door amateur-progammeurs ineengezet.
Die add-ons verhogen de functionaliteit van de standaardbrowser op een interessante wijze.
Ik heb zo’n 30-tal add-ons aan Firefox toegevoegd.
Het zou me te ver leiden om daar een overzicht van te geven en uit te leggen wat die add-ons precies allemaal doen.
Ik zal me beperken tot enkele die één van mijn grootste internet-bezigheden ondersteunen: het zoeken met Google vanuit Firefox.
Een eerste interessante add-on daarvoor, Search Cloudlet, voegt boven de zoekresultaten een “zoekwolk” toe.
Binnen de context van mijn eigen zoekopdracht, geeft die “wolk” mij snel een overzicht van de meest gevraagde zoektermen gerelateerd aan het onderwerp.
Ik kan die termen met één klik aan mijn zoekopdracht toevoegen.
Je ziet hieronder, als voorbeeld, het resultaat van zoeken naar “Romershoven”.
Google verwijst naar Wikipedia, maar erboven zie je “de wolk”.
Met één klik op b.v. “ketelslegers”, zoek ik met Google naar alles over de stam Ketelslegers in Romershoven! Handig en… leerzaam. In dat geval toch...

image
Zeer recent heb ik ook de Wolfram-Alpha-Google add-on geïnstalleerd in Firefox.
Met die add-on wordt elke zoekopdracht in Google uitgebreid met de zoekresultaten in de splinternieuwe Wolfram Alpha zoekrobot. Zo profiteer ik van het beste van beide zoekers.
Hieronder een voorbeeld van zoeken naar Bilzen en Hoeselt.

image
Klik op het beeld voor een grotere weergave.

Maar als ik snel wil zoeken én surfen, en dat is zeer dikwijls hat geval, laat ik Firefox aan de kant.
Dan is Google Chrome onklopbaar.
Naast zijn razende snelheid, is één van de gemakkelijke dingen in Google Chrome, dat je de adresbalk ook gewoon als zoekbalk kan gebruiken.
Voor de rest heeft deze browser zeker niet de toeters en bellen van Firefox. In het browserwereldje is hij nogal rudimentair. Maar wel een echte bolide!

En er is wat aan het veranderen.
Een paar dagen geleden, op 21 mei, is versie 2.0 van Google Chrome gelanceerd.
Die nieuwe versie is wat opgesmukt met extra mogelijkheden die al lang in Firefox en zelfs in IE aanwezig waren.
En de browser is nu zelfs nog sneller geworden!

Ik laat jullie naar een filmpje kijken waarin een nogal houterige Google-meneer, de nieuwigheden van Google Chrome 2.0 uit de doeken doet.



Wil je meer informatie dan moet je op de Google Chrome Blog zijn.

Voilà, nu kennen jullie ook al mijn browsergewoonten.
Ik besef dat ik zo langzamerhand al mijn geheimen prijsgeef.
Ik hou er gelukkig toch nog een paar in petto. Nog even geduld dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten