vrijdag 3 juli 2009

Collider

Een echt mooi fysicaspelleke vind ik.
Je kan balletjes langs hellingen en door pijpen laten rollen onder invloed van de zwaartekracht.
Maar de balletjes zijn speciaal.
Er zijn drie soorten balletjes: blauwe negatief geladen, grijze positief geladen en groene neutrale balletjes.
Het doel van het spel is: laat alle negatieve balletjes en positieve balletjes elkaar raken. Want dan neutraliseren ze elkaar en verdwijnen ze.
Complicatie: als 2 gelijk geladen balletjes elkaar raken, combineren ze tot een grotere lading van die soort. Die grotere lading kan natuurlijk maar geneutraliseerd worden door een even grote tegengestelde lading.

collider
Vóór je de balletjes kan laten rollen, moet je ze eerst ergens boven het “rolvlak” plaatsen.
Je kan ze er net boven plaatsen of hoog erboven. Als je ze er hoog boven plaatst, hebben ze meer potentiële energie. Je moet vooraf beredeneren of dat nodig is.
Onderweg kunnen de balletjes ook over sensoren (aangegeven door kleine flikkerende lampjes) lopen. Of tegen veren botsen. En dat beïnvloedt de loopweg. Ook daarmee moet je rekening houden als je de balletjes plaatst.
Eens je met de plaatsing klaar bent, kan je met de startknop rechts boven de balletjes aan het rollen brengen.
Op hoop van zege.

De moeilijkheidsgraad van het spel stijgt snel.
Als je er niet uitkomt kan je spieken: klik op de i linksboven en daar vind je hoe het zou moeten.
Ik hoop dat je je daartoe niet te snel laat verleiden.

Klik op het beeld hierboven en laat ze maar rollen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen