zaterdag 18 juli 2009

Op chocolade kan je altijd rekenen

Dat ik een echte chocoladeliefhebber ben, zal je al wel gemerkt hebben.
Ik weet het wel: vooral melkchocolade (en die heb ik liefst), is een energierijk en cholesterolrijk goedje.
Ik probeer daar, in de mate van het mogelijke, rekening mee te houden.
Maar ik hou in elk geval rekening met de positieve effecten van de ingrediënten in het lekkere bruin.
Zal ik er eens een paar opsommen?

  1. cafeïne bezorgt je een opgewekt gevoel
  2. serotonine werkt kalmerend
  3. phenylethylamine geeft je een gevoel van verliefdheid
  4. de anti-oxidante polyfenolen zijn zowat voor alles goed…
  5. en Casanova wist al dat het een afrodisiacum was!
    Vooral de harde zwarte chocolade doet het goed, maar ook de zachte bruine doet nog wat hij moet…

chocolade
Men zou er voor minder een schepje cholesterol bovenop nemen.

Maar het beste van de chocolade moet nog komen.
Als je een gemiddelde tot straffe chocoladeliefhebber bent tenminste.
Dan kan ik aan de hand van uw chocoladelust uw leeftijd berekenen!
Reken maar mee ter controle.

  1. noteer hoeveel keer je per dag aan chocolade denkt.
    Denken is genoeg, eten mag, maar moet niet.
    Wie niet dagelijks minstens 2 keer aan dat lekker ding denkt, mag niet mee doen. Geen geheelonthouders hier!
    Maar ook niet meer dan 9 keer. Dus ook geen chocoladeveelvraten gewenst!
  2. vermenigvuldig dat aantal met 2
  3. tel bij dat getal 5 op
  4. vermenigvuldig de uitkomst met 50
    Je mag rustig een rekenmachine gebruiken, maar vermenigvuldigen met 50 is ook vermenigvuldigen met 100 en dan delen door 2 ( hoofdrekenen is bijna even gezond als chocolade eten)
  5. als je dit jaar al je verjaardag gevierd hebt, tel je bij het resultaat tot nu toe, 1759 op.
    Moet je nog verjaren, dan tel je er 1758 bij.
  6. trek nu van het resultaat het jaartal van je geboorte af.
    Van dat jaartal moet je de 4 cijfers gebruiken, b.v. 1945 in mijn geval
  7. de uiteindelijke uitkomst zou een getal met 3 cijfers moeten zijn.
    Het eerste cijfer is het aantal keren dat je per dag aan chocolade denkt (of ervan eet).
    De volgende 2 cijfers vormen je leeftijd!

Wees eerlijk: wie van jullie had gedacht dat dit allemaal met chocolade kon?

Toch nog een paar bemerkingen.
Als je al 99 bent, dan kan je dit jaar voor het laatst meespelen met dit rekenspel.
Spijtig. Maar trek u dit dan toch niet teveel aan. Er zijn ergere dingen in het leven zoals jij zeker wel zal weten.
En nog iets.
Ik durfde het niet onmiddellijk zeggen. Maar eigenlijk mag je meer dan 10 keer per dag aan chocolade denken.
Ook dan klopt het rekeningetje nog zoals de wiskundigen onder mijn lezers wel zullen kunnen bewijzen (dag Annie, Marc G, Geert,…).

Je ziet het: op chocolade kan je altijd rekenen.

4 opmerkingen:

  1. wiskundige, "moi"?? ik HOOR mrvr.Meers haar wenkbrauwen fronsen ;-) Maar puzzelen doe ik graag dus...

    aantal keer aan chocolade denken = x
    leeftijd = nn
    geboortejaar = 2009-nn (als je al verjaard bent)

    gegeven:
    ((x*2 + 5)*50)+1759-(2009-nn)= "xnn" = x*100+nn
    x*100+250-250+nn=x*100+nn
    dit is waar voor alle x (dus ook <2 en >9) en voor alle nn. Om het resultaat "zichtbaar" te maken moet nn wel in 2 cijfers passen dus < 100, maar de formule is wel correct voor alle leeftijden. Dus je hoeft zeker niet te stoppen met chocolade eten op je 99e (oef).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat ge ne straffe wiskundige zijt Geert. Ge hebt het weer bewezen.
    Mevr. Meers (Annie) zal blij zijn en u (weer) veel punten geven.
    En ik ben overgelukkig dat ik met 99 niet moet stoppen met mijn dagelijks reepje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. volgens mij moeten, in de tekst, de getallen 1758 en 1759 omgedraaid worden

    BeantwoordenVerwijderen