woensdag 1 juli 2009

Nog een paar Googletjes

Op 18 juni blogde ik over zoeken met Google.
In een reactie bezorgde Geert mij een enkele interessante aanvullingen:

  1. site:
    Om aan te geven dat je enkel wil zoeken binnen een bepaalde site.
    B.v.: "site:www.radio1.be xxx" om naar xxx te zoeken enkel op pagina's van radio1.
    Je kan site ook achteraan je zoekterm plaatsen.
    B.v. “wijnhandelaars site:be”
    Dit geeft informatie over uitsluitend Belgische wijnhandelaars. In elk geval over wijnhandelaars die een site in het domein .be opgezet hebben.
    Met site kan je uiteraard de zoekresultaten tot alle denkbare domeinen beperken: site:edu of site:org of site:com of site:nl of…
  2. minteken
    Om bepaalde termen te weren uit de resultaatpagina's.
    B.v.: "radio1 -vrt" om bv info over de Nederlandse radio1 te vinden.

Bedankt Geert voor de nuttige zoektips.
Zelf heb ik ook nog een paar Googletjes gesprokkeld:

  1. dienstregeling treinen.
    Je moet niet meer naar de site van de NMBS surfen om de dienstregeling van de treinen op te zoeken.
    Typ gewoon station vertrek station aankomt uur en je krijgt een link naar de gevraagde informatie.
    B.v.: “Bilzen Antwerpen 9:00”
    Dit werkt zelfs internationaal.
    Je wil naar Barcelona met de trein?
    ”Bilzen Barcelona 9:00”
  2. zoeken naar een verzameling van verwante zaken.
    Veronderstel dat je snel een overzicht wil krijgen van de recente wielersport.
    Dan moet je wel naar de sets-pagina van Google Labs!
    Typ dan b.v.:”Merckx Indurain Armstrong” en kies voor “Large Set”
  3. beelden zoeken met een bepaald bestandstype
    Dit is iets wat ik veel doe om beelden te vinden ter illustratie van mijn blogberichtjes.
    Typ “onderwerp filetype:bestandstype”.
    B.v.”portwijn filetype:jpg”
    In het overzicht van de zoekresultaten krijg je de mogelijkheid om nog bijkomende verfijningen te maken zoals kleur, formaat, foto, tekening, clipart,…
  4. teksten zoeken met een bepaald bestandstype
    Veronderstel dat je Worddocumenten wil over ruimtevaart.
    Typ dan: “ruimtevaart filetype:doc”
    Andere filtypes zijn: pdf, xls, ppt, pps
  5. zoeken in wetenschappelijke sites
    Je zal al wel ondervonden hebben dat ik voor mijn blogberichtjes steeds naar wetenschappelijk verantwoorde documentatie zoek.
    Daarbij maak ik dikwijls gebruik van artikels die in wetenschappelijke tijdschriften verschijnen.
    Google Labs stelt daar een uitstekend hulpmiddel voor ter beschikking: Google Wetenschap.
    Met deze gerichte zoekmachine kan je veel tijd besparen als je een gefundeerde tekst over een wetenschappelijk onderwerp zoekt.
    Probeer maar eens (zoals ik 14 dagen geleden) naar informatie over de kankerwerende stof falcarinol te zoeken b.v. Of kies zelf maar iets.

Voilà. Ik ben weer eens uitgegoogled.
En zoals steeds: laat maar iets horen als je nog andere Googletjes kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten