donderdag 9 juli 2009

Een schitterend boek

Ik lees geen romans meer. Ook detectives zijn niet meer aan mij besteed. Ik heb immers steeds het gevoel dat ik het verhaal al eens ergens tegengekomen ben. Een soort “deja-lu”-effect dus.
Ik heb hetzelfde met detective-series op TV: ofwel gaat het om onwaarschijnlijke situaties, ofwel is het oude wijn in nieuwe vaatjes. Er zijn geen Morses meer.
Maar biografieën en andere non-ficties lees ik nog wel. En heel veel tijdschriftartikels.

De laatste roman die ik in één trek uitgelezen heb was “Het Parfum” van Patrick Süskind. De bijzondere sfeer, de heel speciale plot en de reukstoffen en hun chemie, zorgden voor een schitterend verhaal.

Zeer onlangs heb ik mij toch weer laten verleiden.
Ik ben weer aan een roman begonnen. En ik heb hem weer in een trek, d.w.z op een paar dagen, uitgelezen.
Het gaat om “De verzamelde werken van T.S. Spivet” van Reif Larsen.
Een ongelooflijk pareltje vind ik.
Een echte roman is het niet. Het is het verhaal van een periode in het leven van een erg begaafde twaalfjarige, die omwille van zijn geniaal tekentalent een prijs wint uitgeschreven door het vermaarde Smithsonian Instituut in Washington. Zijn reis vanuit zijn thuis in het Amerikaanse Westen naar de grote stad in het oosten, zijn belevenissen onderweg en in het Smithsonian, vormen het decor van een heel bijzondere vertelling.
En wat je misschien zou gaan denken: dit is geen sprookje voor jonge jongens en meisjes.

Bijzonder zijn ook de (letterlijke) kanttekeningen die bladzijde na bladzijde het boek verluchten en extra boeiend maken.

Wie interesse heeft voor wetenschappen, treinen, wormgaten, kevers, cartografie,… verweven in een wonderlijk verhaal, mag dit boek niet missen. Gegarandeerd geen “deja-lu”. Zoiets heb je nog nooit gelezen.
En wat ook zeer belangrijk is voor een oorspronkelijk Engelstalig boek: Harm Darsma en Niek Miedema hebben voor schitterende vertaling gezorgd. Ook dat kan niet dikwijls gezegd worden.


De 29-jarige auteur Reif Larsen is hiermee aan zijn eerste werk toe.
Het is meteen een wereldsucces.
Na “Het Parfum” hebben we van Süsskind niet veel meer gehoord.
Ik hoop dat dit bij Reif anders mag zijn. Maar het zal een hele opgave zijn om met een volgend werk even hoge toppen te scheren.

Weer eens: over smaken valt niet te discussiëren.
Maar als je eens zelf zou willen proeven, hier zijn de gegevens:
ISBN 978 90 895 3026 4 / NUR 302 (gebonden) en
ISBN 978 90 895 3016 5 / NUR 302 (paperback)
Uitgeverij Ailantus-Amsterdam-2009.

2 opmerkingen:

  1. je hebt me heel "curieus" gemaakt Hervé, dat boek moet ook het mijne worden.
    Maar eerst ga ik nog "De ontdekking van Frankrijk" van Graham Robb kopen: naar het schijnt ook de moeite waard en non-fictie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al even curieus naar "De ontdekking van Frankrijk" Marc.

    BeantwoordenVerwijderen