dinsdag 14 juli 2009

Veilig afbeeldingen zoeken met Google

Bloggers zoals ik gebruiken constant afbeeldingen om de berichtjes op te fleuren.
Soms zet ik de beeldjes zelf in mekaar. Maar meestal gebruik ik beelden die ik van internet pluk. Waar nodig pas ik die aan en/of voeg ik wat Nederlandse tekst toe.

Maar het is opletten geblazen! Foto’s en tekeningen die je van een site kopieert kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn. En dan mag je ze zomaar niet gebruiken.
Het probleem zit er hem in dat je niet altijd weet of de eigenaar toelating geeft voor verder gebruik.
En daar komt Google ons weer ter hulp.
In Google Afbeeldingen Zoeken bestaat er sedert een paar dagen een mogelijkheid om je zoekresultaten te filteren, zodat je b.v. alleen maar beelden te zien krijgt die je zonder problemen mag verder gebruiken.
Daarvoor moet je “Geavanceerd zoeken naar afbeelding” aanklikken.

GAZ1

Je komt dan in een scherm terecht waarin je onder de rubriek “Gebruiksrechten” de geschikte filter kan inschakelen.

Weer een prima service van de Google-boys (and girls).
Het onveilig gevoel om tegen de lamp te lopen is nu grotendeels verdwenen. Maar een bijkomende controle is toch nog altijd aan te raden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten