woensdag 30 december 2009

Eindejaarstips

2009 zit er bijna op.
Op deze voorlaatste dag bied ik jullie een drietal downloadlinks naar gratis programmaatjes die ik zelf erg nuttig vind.
Maar misschien trap ik hier weer open deuren in en is, wat ik hier in de aanbieding zet, bij u al langer bekend. In dat geval win je niets, maar je verliest er ook niet bij.

Al de programmaatjes horen thuis in de categorie “zoeken op je eigen PC”.
Indien je zoals ik, tienduizenden bestanden op je PC staan hebt en je wil snel een bepaald exemplaar lokaliseren, dan moet je een snelle zoeker hebben.
Ik weet wel dat daar meerder toepassingen voor bestaan. Windows heeft zelf een ingebouwde zoeker. Maar je zal ondervinden dat er toch een opmerkelijk verschil in snelheid en efficiëntie bestaat.

Nummer 1: Everything.

image
Dit is een ongelooflijk snelle zoeker: terwijl je de naam van het te zoeken bestand intikt, verschijnen de zoekresultaten al op het scherm.
Om even technisch te worden: de reden waarom Everything zo snel is, heeft te maken met het feit dat het programma zijn database vult door direct de NFTS-tabel op je PC uit te lezen i.p.v. alle bestanden en mappen één voor één te scannen zoals de ingebouwde zoeker van Windows en andere zoekprogramma’s doen.
En Everything moet ook niet permanent actief zijn om zijn database bij te houden, want het maakt gebruik van de “NTFS USN Change Journal” waarin alle wijzigingen op een NFTS-schijf worden bijgehouden.
En daar heb je het: Everything werkt alleen maar voor gegegens die op NFTS-geformatteerde schijven zijn opgeslagen!
Gelukkkig is dat tegenwoordig meestal het geval.
Maar mocht je nog harde schijven gebruiken die FAT32-geformatteerd zijn, dan mag je Everything vergeten.
Maar  je vindt hieronder een waardig alternatief.

Nummer 2: Locate32

image
Locate32 is ook zeer snel, maar werkt met een database, die je via File / Update databasen bij het eerste keer gebruik van het programma aanmaakt.
Die database moet ook regelmatig bijgewerkt worden, maar gelukkig kan je dat automatisch laten gebeuren via options – settings.
Een goede handleiding en bespreking van Locate32 is hier te vinden.

Nummer 3: Windows Grep

image
De twee vorige snelle zoekers laten toe om supersnel te zoeken naar bestanden.
Windows Grep is (veel) trager, maar het kan iets bijzonders.
Het kan zoeken naar woorden, termen,… IN bestanden.
Je moet wel zelf de locatie van de bestanden aangeven, maar dat kan desnoods een volledige schijf zijn. Ook het soort bestand moet je aangeven (.doc, .xls, .ppt,…)
Veronderstel b.v. dat ik wel weten in welke Word-teksten het woord “elektronen” voorkomt in de map met mijn bestanden voor chemielessen van het voorbije trimester.
Grep geeft me die mooi op een rijtje. En ik kan ze aanklikken en openen:

image
Ziezo, dat waren mijn (te vroege?)  nieuwjaarscadeautjes.
Ik hoop dat je er in 2010 wat plezier aan beleeft.
Of misschien, op de valreep, nog in 2009.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten